Hae tästä blogista

AIHEKOKONAISUUS - YRITTÄJYYS

MARKKINOINTI JA MAINONTA –TEHTÄVIÄ

Jokainen tekee näitä tehtäviä itsenäisesti koneella. Jos koneita ei riitä kaikille, voi tehdä parin kanssa. Tehtävät palautetaan tuntien lopussa ja arvioidaan. 
Tallenna tiedostot kansioosi nimellä "markkinointi".
Tehtäväsi arvioidaan joten tee jokaiseen osioon liittyvät tehtävät huolella.

1. MARKKINOINTI:

Yrityksellä on yleensä yrityksen keskeiselle osaamisalueelle perustuva liikeidea. Menestyäkseen markkinoilla ympäristö- ja kilpailuolosuhteet on tunnettava.
Markkinoinnin suunnittelu on osa yrityksen suunnittelua. Siinä yrityksen suunnitellut markkinointitoiminnot kirjoitetaan paperille. 

Mene sivulle

Jatka sivun vasemmassa alareunassa olevaan kohtaan   Laadi Markkinointisuunnitelma siitä näet mitä markkinointisuunnitelmassa otetaan huomioon.
Tee jokaiseen osioon liittyvät tehtävät huolella.


2. MAINONTA

Faktoja mainonnasta: 

Faktoja mainonnasta

  • Mainonnan tarkoitus on vaikuttaa siten että haluat ostaa tai kokeilla tuotteita tai palveluita
  • Mainos,  joka ei vaikuta on merkityksetön.
  • Mainos kuvaa aikaansa, tapoja, ajatuksia ihmiskuvaa ja makua.
  • Mainoksessa vedotaan usein tunteisiin mutta harvoin järkeen.
  • Mainoksissa käytetään vanhoja myyttejä ennakkoluuloja ja niistä muodostuu kuva meistä miehinä ja naisina.
  • Mainosten tekijät pyrkivät siihen,  että heidän tuotteensa näyttävät välttämättömiltä osalta koko meidän persoonallisuuttamme ja elämäntyyliämme
  • Mainoskuvissa ei ole keskeistä pidämmekö siitä vaan mitä viestejä merkityksiä sillä on ja mihin kuvalla pyritään.
  • Mainos kertoo myös joskus tärkeitä tietoja tuotteen sisällöstä ja käytöstä.
  • Mainoksia on kaikkialla; vaatemerkeissä, painettuna t-paidoissa, busseissa, urheilukentillä, TV:ssä, radiossa, internetissä jne.
  • Mainokset täydentävät toisiaan ja toistuvat yhä uudelleen. Vähitellen ne painuvat tajuntaamme ja tulevat luonnolliseksi osaksi ajatuksiamme ja elämäämme.
  • Sana mainos - "reklam" tuleekin kahdesta latinankielisestä sanasta "re" - uudelleen tai jälleen ja "clamare" joka merkitsee huutaa kovasti. Eli sana reklam - mainos tarkoittaa huutaa kovaa ja yhä uudelleen.
  • Posti tuo meille "uskomattomia henkilökohtaisia tarjouksia" juuri meille tarkoitettuna. Tietokoneen valittua juuri meidät kohderyhmäksi.
  • Vaikka päätämme etteivät mainokset vaikuta meihin, olemme alttiina niille.
Tehtävä 1.:
Etsi sanomalehdestä, aikakauslehdestä tai netistä 3 mainosta, joita arvioita näiden edellä kuvattujen faktojen avulla. Liimaa mainokset paperille ja kirjoita huomioita mainoksen ympärille
-       mitkä faktat toteutuvat valitsemissasi mainoksissa
 








LÄHTEET: